Aanvraag terrasvergunning - inname openbaar domein

Handels- en horecazaken met een vergunning om drank en eten te serveren, kunnen een toelating vragen aan het college van burgemeester en schepenen voor het plaatsen van een tijdelijk terras.

Vraag minstens vier weken voor het plaatsen van het terras een vergunning aan.

Er zijn twee types van terrassen:

  • Is het terras een inname van het voetpad?
    • Vergunning moet driejaarlijks aangevraagd worden.
    • Vergunning is geldig gedurende het hele jaar.
  • Is het terras een inname van een parkeerstrook?
    • Vergunning moet jaarlijks aangevraagd worden.
    • Vergunning is geldig voor de periode 1 april – 31 oktober (tijdelijke vergunning).
  • Is het terras een inname van zowel een voetpad als een parkeerstrook?
    • Dan dien je beide aan te vragen. Let op: de eventuele vergunning voor de parkeerstrook is slechts geldig voor de periode 1 april – 31 oktober.

Wat?

Voor het plaatsen van een horecaterras op het openbaar domein, moet je als uitbater een terrasvergunning aanvragen bij de gemeente. Het betreft de plaatsing van losse tafels en stoelen, parasols… voor zover die elementen makkelijk weg te nemen zijn en constructief geen geheel vormen. Bij de inname dient te allen tijde minstens 1 meter vrije doorgang vrijgehouden blijven.

Voor vaste terrasconstructies en zonneluifels is een afzonderlijke omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen vereist. Deze aanvraag gebeurt digitaal via het omgevingsloket.

Hoe dien je een aanvraag in?

Via deze link kom je op het platform EagleBe terecht waar je een aanvraag indient. Je ontvangt zowel na het indienen als na het verkrijgen van een toelating/weigering een bevestigingsmail.

Hoeveel kost je dit?

Gratis.

De regels in verband met de privatieve ingebruikname van de openbare weg en het openbaar domein door terrassen en andere voorwerpen zijn bepaald in de Algemene Politieverordening.